суботу, 12 жовтня 2013 р.

Він виховував справжніх воїнів (за елегіями Тіртея)

Давньогрецький поет Тіртей мав величезну популярність у Стародавній Греції. Майже повсюдно звучали його елегії. Мужні спартанські воїни виконували пісні Тіртея і навіть влаштовували співочі змагання. У добу героїчних походів він створив низку творів, які запалювали воїнів, кликали в бій, а деякі відігравали вирішальну роль у здобутті перемоги. 

У своїх маршових піснях — ембатеріях — Тіртей створив образ ідеального воїна, для якого загинути на полі бою заради вітчизни — найвище щастя. Тіртей навіть ідеалізує сцену смерті хороброго воїна: 



Добре вмирати тому, хто боронячи рідну країну, 

Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах. 

(Переклад Г. Кочура) 



Далі поет зазначає, що немає нічого гіршого, ніж під тиском ворога покидати своє місто, родючі поля і йти світом жебракувати. Такого втікача гнатимуть скрізь злидні і сором, навіть власна родина засуджуватиме. Тож краще померти гідно в бою, щоб не осоромити свій рід і вкрити себе безчестям: 



Лихо і злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача. 

Він осоромить свій рід і безчестям лице своє вкриє. 

Горе й зневага за ним підуть усюди слідом. 



Ідея переваги чесної смерті воїна в бою над безслав'ям боягуза стає провідною у багатьох елегіях Тіртея. Своїми творами він виховував передусім юнаків; надихав їх любити вітчизну, бути хоробрим, не боятися смерті і навіть відчувати до неї презирство: 



О юнаки, у рядах тримайтесь разом серед бою, 

Не утікайте ніхто, страхом душі не скверніть. 

Духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте, 

Хай життєлюбних між вас зовсім не буде в бою. 



Таким було у Стародавній-Греції, зокрема у Спарті, виховання справжніх воїнів. Можливо, саме це презирство і зневага до смерті, відсутність почуття життєлюбства в бою і допомагали воїнам здобувати перемоги, якими захоплюється світ. 

Кілька елегій Тіртея об'єднано назвою "Поради". У них озвучено настанови для молоді, як і в поезії Гесіода. Але якщо Гесіод наставляв Перса і розповідав про мирну працю селянина, то Тіртей вчить мистецтва бою. Прикладом для настанов Тіртей обирає славу живих і мертвих героїв, їх непохитність у бою. Для Тіртея залишити пам'ять по собі в історії і в серцях людей можна, лише прославившись на полі бою. Інших способів прославитися у спартанців не існувало. Стояти на смерть у "битві кривавій" для Тіртея: 



Це лише доблесть і цей лише подвиг для кожного мужа 

Краще й прекрасніше всіх!.. 

(Переклад Н. Пащенко) 



Тіртей був не лише поетом, а й державним діячем. Елегії, які не порушували воєнної теми, все одно мали політичні мотиви і стосувалися різних проблем спартанської дійсності, зокрема стверджували справедливість установлених у Спарті законів. Однак і в першому, і в другому випадку елегії Тіртея відтворюють реалії далекої історичної доби, за якої найпопулярнішими були саме такі мотиви. 

Залишайте відгук: