понеділок, 18 серпня 2014 р.

Моральне і національне виховання творчості і діяльності М. Коцюбинського, Л.Українки, Г.Лубинця, С.Русової, Г. Сковороди, В.Сухомлинського

Великого значення надавав вихованню дітей в сім'ї, наголошуючи, що батьки є першими вихователями своїх дітей, вони повинні підготувати їх до майбутньої трудо­вої та громадської діяльності. Батьки в усьому мають давати своїм дітям добрий особистий приклад, готува­ти їх до навчання в школі й цікавитись їх навчальною діяльністю.
Важливе місце серед українських культурно-освітніх діячів ЗО—40-х років XIX ст. посідають члени гурт­ка передової західноукраїнської молоді "Руська трійця”.
Борис Дмитрович Грінченко (1863—1910) — відо­мий український письменник, лексикограф і педагог. , Упорядкував "Словарь української мови", за який йо­му було присуджено премію.
Усе своє життя віддав Грінченко освіті рідного народу. Боровся за створення народних шкіл з українською мовою навчання, сам нелегально вчив школярів і дорос­лих за власним рукописним підручником "Українська граматика до науки читання й письма", який було ви­дано тільки в 1907 р. У статті "Народні вчителі і українська школа" Б.Грінченко зазначав, що на той час навчального і літературного матеріалу було вдосталь, щоб розпочати навчання українською мовою. Він підготував також читанку "Рідне слово" — одну з перших книг для читання українською мовою. У своїх підручниках про­пагував культ народної педагогіки як умову виховання, вмістивши у них багато народних казок, оповідань.
У художніх творах ("Екзамен", "Непокірний", "Ук­рала" та ін.) Б.Грінченко змалював життя та працю кра­щих учителів сільських шкіл, а також висміяв тих, хто перешкоджав їм у роботі.
Іван Якович Франко (1856—1916) — видатний укра­їнський письменник і педагог-науковець. У його спад­щині — понад сто наукових, публіцистичних та худож­ніх творів з питань педагогіки.
У статтях "Народні школи і їх потреби", "Великі діяння пана Бобжинського", "Освіта народу Галичини", "Педагогічні невігласи" та інших гостро критикував не­доліки тогочасної народної школи та реакційну полі­тику австрійського уряду в галузі освіти. Боровся за створення шкіл, які були б тісно пов'язані з життям та інтересами народу. Поєднання навчання з працею, широка освіта, використання найкращих надбань люд­ства, всебічний розвиток мислення та інших психічних
процесів дитини — такі завдання він ставив перед шко­лою, навчанням і вихованням.
Мета, завдання і зміст освіти та виховання, на його думку, полягають у -тому, щоб забезпечити правильне розумове, фізичне і моральне виховання учнів, навчити їх правильно мислити, а це можливе лише за умови, що навчання здійснюватиметься рідною мовою учнів, яка має величезне значення у вихованні любові до рідного слова, його краси і чарівної милозвучності. Важливим засобом такого виховання дітей має бути народна твор­чість і художня література.
Великого значення І.Франко надавав ролі вчителя. Вважав, що той, хто хоче бути вчителем, не маючи по­кликання до педагогіки, лише завдає шкоди вихован­ню підростаючого покоління. Хороший учитель має за­воювати довіру дітей, уникати шаблону й одноманіт­ності в навчанні, розвивати в них самостійність думки і дії, прищеплювати кращі моральні якості, виховува­ти любов до праці та людей праці. Вчитель повинен мати не тільки теоретичну підготовку, а й володіти практич­ними навичками (столярне, токарне, швацьке ремесло), добре знати сільське господарство. Для вчителя, який самовіддано працює на ниві народної освіти, потрібно створювати сприятливі умови.
І.Франко дав чимало цікавих порад щодо вихован­ня дітей у сім'ї. На його думку, найважливішим є вплив батьків на дитину у ранньому віці. Потрібне тверде ке­рівництво дітьми з боку батьків, формування їхніх мо­ральних якостей і норм поведінки; батьки повинні роз­вивати в дітей прагнення до пізнання природи й жит­тя. Особлива роль у сімейному вихованні належить ма­тері. У статті "Жінка-мати" він зазначав, що мати без­посередньо відповідає перед суспільством за вихован­ня дітей; вона має створити всі умови, щоб діти росли здоровими й здобули правильне моральне виховання. Проте не можна покладатися лише на матір, батьки-чоловіки теж повинні дбати про виховання дітей, між батьками й дітьми має бути взаєморозуміння.
Василь Олександрович Сухомлинський (1918—1970)— видатний український педагог, засновник гуманістич­ної, новаторської педагогіки. З 1948 по 1970 рік — ди­ректор Павлиської середньої школи. Кандидат педаго­гічних наук, член-кореспондент АПН СРСР.
В.Сухомлинський — автор низки педагогічних праць: "Серце віддаю дітям", "Народження громадяни­на", "Як виховати справжню людину", "Павлиська се­редня школа", "Сто порад учителеві", "Батьківська пе­дагогіка" та ін. Загалом він написав 41 монографію, по­над 600 наукових статей.
Педагогічна спадщина В.Сухомлинського багатопла­нова. Вона зазнавала певної еволюції, постійно збага­чувалася, поглиблювалася. Хоча він жив і творив у за­стійні часи, ставлення до його діяльності та ідей не змі­нилося. Його педагогічна концепція високогуманна і демократична, органічно поєднує класичну і народну педагогіку.
Особливу увагу В.Сухомлинський приділяє школі як осередку культури. Проте цю роль, на його думку, вона може виконати лише за умови, що в її діяльності пануватимуть чотири культи: Батьківщини, Людини, Матері й рідного Слова.
Педагогічну спадщину великого педагога пронизує ідея проектування людини. Для того щоб педагогіка ви­конувала таку функцію, вона має спиратися на психо­логічні знання, відійти від емпіричних узагальнень, у досягненні цілей навчання й виховання використову­вати цілепокладання, моделювання, технологію активного перетворення педагогічної дійсності. Головною ме­тою, якої має прагнути виховання, є всебічний розви­ток особистості. Його можна досягти залученням її до різних видів діяльності, постійним і планомірним фор­муванням пізнавальних здібностей.
Важливим напрямом усебічного розвитку особис­тості, який необхідно враховувати при її проектуван­ні, є розумове виховання. В.Сухомлинський вважав, що розумове виховання потрібне людині не тільки для пра­ці, а й для повноцінного духовного життя. Бути розум­ним повинен і математик, і тракторист. Тому в проце­сі навчання дітей треба спонукати до самостійної пізнавальної діяльності, до самоосвіти. Цю роботу слід починати з малих літ, формуючи в дітей допитливість, тоді навчання для них не стане тягарем. На його дум­ку, дитина не може бути щасливою в школі, якщо їй там погано. Одна з його фундаментальних, ідей звучить так: навчання повинно бути радісною працею.
Важливим аспектом педагогічної спадщини В.Сухо­млинського е її гуманізм. Виховання гуманізму й лю­дяності повинно стати одним із завдань діяльності Шко­ли і вчителя. Вони мають виявлятися в таких якостях і рисах особистості, як талант доброти, потреба в слу­жінні людям — радість самовіддачі. Особливе місце має посісти почуття любові до матері і лицарське ставлен­ня до жінки. На його думку, той, хто вміє любити ма­тір, любитиме і батьківщину, і людство. Школа повинна любити дитину, тоді й вона полюбить школу. Без лю­бові і поваги до учнів розмови про гуманність і людя­ність безпідставні.
Значне місце в педагогічній системі В.Сухомлинсь­кого відведено проблемам трудового виховання школя­рів. На його думку, учні мають брати участь у найріз­номанітніших видах праці: навчальній і продуктивній, короткотривалій і тривалій, платній і безплатній, руч­ній і механізованій, індивідуальній і колективній, у май­стернях і в полі. У статті "Гармонія трьох начал" він писав: "Трудове виховання — це, образно кажучи, гар­монія трьох понять: треба, важко і прекрасно".
Важливу роль В.Сухомлинський відводить естетич­ному вихованню підростаючого покоління, вихованню красою. Він пропонує використовувати красу природи, красу слова, музики і живопису. Педагог має не тіль­ки навчити дитину знати і розуміти мистецтво, а й сфор­мувати в неї потребу милуватися природою і творами мистецтва, навчити творити прекрасне, насолоджува­тися прекрасним, створеним власними руками.

Залишайте відгук: